Den nye forfatterøkonomien og lydbøker

Arne Krokan har skrevet et innlegg om den nye forfatterøkonomien.  Jeg ønsker å supplere dette innlegget med noen betraktninger om lydbøker. På den norske markedet gjorde lydbøkene sitt inntog på 1990-tallet. Mediet var kassetter, og lydbøkene kom gjerne i esker på 15-20 kassetter med opptak av boken.  Prisen var den samme som for “hard-back” boken, og produksjonskostnadene var antakelig betydelige.

Med cd’ens inntog ble lydbøkene elektroniske, men bøkene kom allikevel på 15-20 cd’er, og fungerte i all hovedsak som kassetter. Ville man ha lydboken på en mp3-spiller, så måtte man selv konvertere over hver cd, hvilket var tidkrevende.  Fremdeles brukte man bokhandlere som distribusjonskilde for bøkene.

Arne Krokan beskriver inntoget av Spotify og Wimp, som har rev0lusjonert musikkbransjen. Piratkopiering har sunket dramatisk, fordi musikken er lett tilgjengelig i et brukervennlig format, med gode tilleggstjenester. Dette gjør også at forbrukerne er villige til å betale for tjenesten. Selv har jeg gitt bort cd-samlingen, og benytter utelukkende Wimp.

Innenfor bokbransjen har vi dessverre ikke sett tilsvarende utvikling for lydbøker. Piratkopier er like lett tilgjengelig som for musikk. Laster man ned fra piratebay slipper man manuell konvertering av cd’er til mp3 format, og er en letter løsning, selv for de som ønsker å betale rettighetshaverne.  Dessverre har ikke bokbransjen fulgt etter musikkbransjen inn i den nye tid på samme måte.

Forlagene vurderer saktmodig hvordan de kan hold igjen, og være helt sikre på optimal kopibeskyttelse. Dette har ledet til dårlige proprietære løsninger, som ikke kan måle seg mot brukervennligheten til Spotify eller Wimp.

Blant løsningen som enkeltforlag er app’en Ordflyt. Her selger enkelte forlag bøker som kan lastes ned elektronisk til Iphone. Kjøpene må gjøres på web-sider, og bøkene kan deretter lastes ned til enheten. Dessverre er utvalget mangelfullt, og løsningen har liten funksjonalitet.

Forlagene har også valgt å opprettholde prisbildet fra “gamle” distribusjonskanaler. Det er dyrt å drive bokhandlere. Husleie, driftsutgifter og lønn til ansatte gjør at dette kan utgjøre 50-60% av salgsprisen på en bok. Ved distribusjon gjennom f.eks Ordflyt er denne kostnaden forsvinnende liten. Allikevel velger forlagene å prise bøkene tilnærmet likt prisnivået i bokhandlerene, og i mange tilfeller høyere.

Jeg tror både forfattere, forelggere og ikke minst forbrukerne taper på at forlagene ikke er villige til å ta steget over i moderne elektroniske løsninger.

 

Leave a comment