Web 2.0 – hvor er Norges største kommune i dag?

Oslo kommune er som landets eneste kommune både primærkommune og fylkeskommune. I tillegg har den innenfor enkelte områder, blant annet barnevern, tatt over statlige oppgaver innen sitt geografiske område. Kommunen har 600 000 innbyggere, og i overkant av 43 000 ansatte.

Oslo kommune har en desentralisert organisering, med 48 selvstedige etater underlagt seks byrådsavdelinger. Kommunen har en felles internettløsning, mens saksbehandlingen løses i mellom 80 og 90 ulike saksbehandlingssystemer.

Størsteparten av enhetene i Oslo kommune benytter seg av data fra Det sentrale folkeregister (DSF) i deler av saksbehandlingen, enten mottar de utvalg av data, vasker data eller har data integrert i sakssystem. DSF eies og forvaltes av Skattedirektoratet (SKD), men selve distribusjonen av data ut til offentlige og private bedrifter i Norge utføres av enedistributøren EVRY AS. Tilgang til opplysninger i DSF gis basert på en tillatelse fra SKD og en abonnementsavtale med distributøren.

Kommunen har offensive planer om “digitalt førstevalg”. Samtidig så blir planene slaktet av IKT-Norge. Direktør for samfunnskontakt Heidi Arnesen Austlid uttaler “- Oslo er digitalt sett helt horribel”.  

Vi vil utføre en questback-undersøkelse for å innhente grunnlagsdata for å kunne vurdere hvordan Oslo kommune bruker dataene fra DSF med fokus på integrerte data, sett i lys av mulighetene. Med dette som utgangspunkt vil vi vurdere om dette kan gi indikasjoner på kommunens modenhet i bruk av digitale media i møte med innbyggerne.

Bakgrunnen for at vi har valgt å se nærmere på akkurat dette emnet er at vi har muligheten til å se hvordan Norges største kommune møter den teknologiske hverdagen fra innsiden.

Vi vil benytte relevant litteratur i form av rapporten Direktoratet for forvaltning og IKT ga ut i 2011 om “Digitalt førstevalg -status for elektroniske tjenester i Staten” (http://www.difi.no/filearchive/digitalt-forstevalg-status-difi-rapport-2011-2.pdf), samt dra inn relevante emner i Arne Krokans bøker “Den digitale økonomien”(2010) og “Smart læring”(2012) for å analysere problemstillingen. Boken “Den digitale økonomien” omtaler emnene “Nettverksgoder”, “Transaksjonskostnader”, “Nettverksøkonomi” og “IKT i offentlig sektor” som vil være nyttig faglig grunnlag, samt emnet “Web 2.0” i boken “Smart læring”.

4 thoughts on “Web 2.0 – hvor er Norges største kommune i dag?

    • Bør nok nyanseres, idealbilde her er etter mitt skjønn fullelektronisk samhandling. Lånekassen er et godt eksempel. Søknad og svar via altinn, min side. Full kontroll og oversikt som lånetaker. Effektivt integrert fra Lånekassen sin side. Oppsummert dårlig ordvalg, men vi har vel en vei å gå?

Leave a comment